EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysHevosia, valssia ja vuoria – Erasmus-projektitapaaminen Itävallassa
18.11.2019

Hevosia, valssia ja vuoria – Erasmus-projektitapaaminen Itävallassa

Koulumme uusi Erasmus-projekti Kulturkiosk goes Festival käynnistyi viikon mittaisella tapaamisella Grazissa, Itävallassa 8.-15.11.2019.

Ystävyyskouluumme Bundesgymnasium Reiniin oli kutsuttu osallistujia myös rinnakkaisprojektista nimeltä Kleines Kino – große Wirkung, joten tunnelma oli varsin kansainvälinen: mukana oli osallistujia kahdeksasta eri maasta, kaukaisimmat Réunionin saarelta Ranskan departementista.  Omasta koulustamme projektiin osallistui kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

Projektissa keskitytään UNESCO:n aineettomaan kulttuuriperintöön, ja Grazissa tutkimuskohteeksi oli mahdollista valita joko wienervalssi tai lipizzanhevoset. Osallistujat kävivät valitsemansa aiheen mukaisesti joko tanssitunnilla tai Piberin hevostilalla. Omasta aiheesta kuvattiin ja editoitiin ryhmissä videot ammattilaisten avustuksella. Työskenteleminen kansainvälisissä ryhmissä oli välillä hieman haastavaa, mutta kehitti opiskelijoiden kielitaitoa ja syvensi kulttuurintuntemusta.

Opiskelijat majoittuivat paikallisissa isäntäperheissä, jotka tekivät itävaltalaisen arjen vierailleen tutuksi. Yksi matkan kohokohdista oli vierailu Zotterin suklaatehtaaseen, jossa oli mahdollisuus maistaa 300 eri suklaalajia. Ihastusta herättivät myös Itävallan upeat maisemat ja lukuisat kulttuurikohteet.

Seuraava projektitapaaminen järjestetään toukokuussa Patraksella, Kreikassa. Oma koulumme isännöi tapaamista keväällä 2021, jolloin esittelemme vieraillemme suomalaista saunakulttuuria ja jokamiehenoikeuksia.

Projektin etenemistä voi seurata täältä: