EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioGaudeamus igitur kajahti 117 uuden ylioppilaan voimin – onnittelut!
01.06.2019

Gaudeamus igitur kajahti 117 uuden ylioppilaan voimin – onnittelut!

Lauantaina lukion kevätjuhlassa valkolakin painoi päähänsä 117 uutta ylioppilasta.

Suuret onnittelut upeasta työstä teille jokaiselle!

Ylioppilasjuhla alkoi yllätyksellä, kun vuosina 1982-1986 koulumme musiikkiluokalla opiskellut jazzmuusikko Iiro Rantala avasi tilaisuuden esityksellään. Sen jälkeen Rantala säesti yhteislauluna kajahtaneen Suvivirren.

Rantala oli 1980-luvun alussa koulumme pitkäaikaisen musiikinopettajan Juha Sipun ensimmäisiä oppilaita. Nyt Sippu jää eläkkeelle, ja hänet kukitti juhlassa Rantalan puheen jälkeen nykyinen seiskaluokan musiikkiluokkalainen Paavo Helevä.

Rantala muisteli kouluaikaansa ja musiikkiluokan vaikutusta uraansa. Musisointia piisasi koulussa aamusta iltaan. Rantala kertoi soittaneensa ainakin kuudessa eri koulun bändissä.

Rehtori Mirva Lindström muisteli puheessaan kokemuksiaan keväältä, jolloin hän todisti lukioryhmän kanssa läheltä Notre-Damen katedraalin paloa Pariisissa. Lindström muistutti kansainvälisyyden ja eurooppalaisen yhteistyön merkityksestä. Rehtori nosti esiin ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen sekä vapauden, kansanvallan, tasa-arvon ja oikeusvaltion tärkeyden.

”Nämä perusarvot yhdistävät kaikkia eurooppalaisia, mutta niiden toteutuminen ei ole itsestäänselvyys, vaan se vaatii sinnikästä työtä”, rehtori painotti. ”Meitä ei haasta vain ilmastonmuutos vaan myös esimerkiksi suvaitsemattomuus ja ihmisten eriarvoistuminen.”

Lakittamista ja Gaudeamus igituria seurasi ylioppilaan puhe, jonka piti Alarik Kuusela.

Vielä kerran onnea ylioppilaillemme ja antoisaa kesää kaikille!