EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioSaksan kielidiplomi / DSD
04.02.2015

Saksan kielidiplomi / DSD

Syksystä 2015 alkaen koulussamme on mahdollista suorittaa DSD I ja DSD II -tason kokeita.

Saksan kielidiplomi, Deutsches Sprachdiplom, on virallinen kielitutkinto, josta vastaavat Saksan liittotasavallan opetusviranomaiset. Koetasoja on kaksi:

DSD I vastaa kielten oppimisen viitekehyksen taitotasoa B1 ja sitä voi hyödyntää mm. haettaessa työharjoitteluun tai työhön saksalaiselle kielialueelle.

DSD II vastaa viitekehyksen taitotasoa B2 tai C1, ja yhdessä suomalaisen ylioppilastodistuksen kanssa se kelpaa todistukseksi Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä korkeakouluopiskeluun vaadittavasta saksan kielen taidosta.

Kokeet pidetään omassa koulussamme ja niiden suorittaminen on opiskelijoillemme ilmaista. Arvioinnista vastaavat suomalaiset DSD-opettajat yhdessä saksankielisen ainevastaavan kanssa.

Sprachdiplomia voi tällä hetkellä suorittaa yli 60 maassa ja siihen osallistuu vuosittain noin 40 000 opiskelijaa. Kokeen voi suorittaa vain virallisesti hyväksytyissä DSD-kouluissa, joihin myös OYK kuuluu.

Lisätietoja saat saksan opettajilta ja DSD:n virallisilta kotisivuilta