EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioOulunkylän yhteiskoulu viettää 90-vuotisjuhlaviikkoa
03.11.2014

Oulunkylän yhteiskoulu viettää 90-vuotisjuhlaviikkoa

1924 perustettu Oulunkylän yhteiskoulu juhlii 90-vuotista taivaltaan erityisellä Ogelin juhlaviikolla 3.-7.11. Monenlaiset taide-esitykset, tapahtumat, vieraat, valoteokset ja teosjulkistukset juhlistavat perinteikästä helsinkiläistä yksityiskoulua.

Juhlaviikon OYK90 Puheen vuoro –luentotilaisuudessa 6.11. oppilaille esiintyvät koulun entisistä oppilaista toimitusjohtaja Kirsi Piha, näyttelijä Ushma Karnani, tähtitanssija-koreografi Minna Tervamäki, toimittaja Raine Tiessalo, suunnittelija Tiina Latva ja kuvanveistäjä Sakari Kannosto.

Oltiinks mekin sellasii? on koulun juhlamusikaali, jossa puretaan nuoria ja nuoruutta 90 vuoden aikajänteellä kyläkoulun sotilaspojista taistolaisiin sekä Dingo-faneista aina hiphop- ja selfie-kulttuuriin. Musikaalin on ohjannut sekä yhdessä opiskelijoiden kanssa käsikirjoittanut koulun äidinkielen opettaja, teatteriohjaaja Satu Mäkinen. Musiikin on säveltänyt Juha Kujanpää. Rooleista, musiikista, lavastuksesta, puvustuksesta ja tekniikasta vastaavat koulun opiskelijat. Esitykset ovat maanantaina 10.11. ja keskiviikkona 12.11. klo 19. Liput ovelta, aikuiset 10 €, lapset 5 €. Koulun oppilaat näkevät esitykset juhlaviikon perjantaina koulunpäivän aikana. Hyppää mukaan nuoruuden huumaan!

Ogeli – lähde nuoruuteen. Kirjoituksia nuorilta ja kuvia ikinuorista on koulun kuvataiteen ja äidinkielen tuottama kirja, johon koulun opiskelijat ovat valokuvanneet opettajia teinirooleissa ”ES-Jonnesta” hipsteriin ja hevarista pissikseen, nörttiin ja ituhippiin. Kirjan nuoruutta käsittelevät kilpailutekstit ovat opiskelijoiden kirjoittamia. Esipuheen teksteistä ja kirjoittamisesta on laatinut koulun entinen oppilas, fantasiakirjailija Ilkka Auer. Kirjan valokuvista on esillä näyttely koulun ravintolassa.

Juhlaviikon teosjulkistuksiin kuuluvat Ogeli-kirjan lisäksi kuvanveistöjän ja koulun entisen oppilaan Sakari Kannoston poikkeuksellinen juhlaveistoskokonaisuus, korusuunnittelija Katariina Guthwertin suunnittelema juhlamitali, yrittäjyyskurssin reseptikirja, OYK:n oppilaiden sekä kiinalaisen ja japanilaisen yhteistyökoulun projektina valmistunut juhlaryijy, koulun ensimmäisen rehtorin mukaan nimetty Bertta-leivos, postikorttisarja, juhlapostimerkki sekä lukiokurssin tuotoksena marraskuiseen juhlaviikkoon loistoa tuovat valoteokset ja -installaatiot.

ogelijuhlat