EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioOulunkylässä juhlittiin itsenäisyyttä, suomalaisuutta ja kouluruokaa
11.12.2013

Oulunkylässä juhlittiin itsenäisyyttä, suomalaisuutta ja kouluruokaa

Oulunkylän yhteiskoulussa juhlittiin 5.12. itsenäisyyttä, suomalaisuutta ja 65-vuotiasta maksutonta kouluruokailua. Juhlan kunniaksi Amican kouluravintola valmisti oppilaiden itse äänestämän juhlalounaan, poronkäristyksen.  Ruoka tarjottiin 800 oppilaalle, opettajilla ja kutsuvieraille.  Fazer Food Servicesin yhteistyökumppanina tapahtumaa on järjestämässä Elo-säätiö.

Suomalaisella kouluruokailulla on pitkät perinteet. Vuonna 1943 – ensimmäisenä maana maailmassa – Suomessa säädettiin laki maksuttoman kouluruoan tarjoamisesta koululaisille. Vuodesta 1948 alkaen Suomessa on tarjottu kaikille koululaisille maksutonta kouluruokailua. Hyvä koulutus ja kouluruoka ovat mahdollistaneet meille monta menestystarinaa.

”Marraskuussa oppilaat saivat äänestää itsenäisyyspäivän aattona tarjottavan juhla-aterian ja liki puolet äänensä antaneista valitsi poronkäristyksen. Tämä juhlaruokailu oli osa laajempaa ruokaraatiprojektia, johon Oulunkylän 7-8 luokkalaiset otettiin mukaan. Siinä kehitetään kouluruokareseptejä lukuvuodelle 2014–2015”, kertoo Susanna Sipilä, Fazer Food Servicesin ravintolaryhmäpäällikkö.  ”Amica on valmistanut Oulunkylän kouluruuan jo vuodesta 1995 ja uskomme yhdessä tekemisen iloon, sillä yhdessä tehty maistuu paremmalle”, jatkaa Susanna Sipilä.

Juhlalounas katettiin ja ruokasali somistettiin yhdessä koulun oppilaiden kanssa.

Kouluruokailun juhlan puolesta KTAO Riitta Nevala

Salikuva Ryhmäkuva Kokkikuva