EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioOgelin lukiolaiset Roomassa
25.10.2013

Ogelin lukiolaiset Roomassa

Roomaan ja takaisin

Matka alkoi kello 6.45 Helsinki-Vantaan lentokentältä. Lento kesti vain kolmisen tuntia ja olimme Roomassa noin puolilta päivin paikallista aikaa. Hotellille päästyämme jätimme matkatavarat huoneisiin ja hetken levähdyksen jälkeen suuntasimme Colosseumille oppaan kanssa. Opastettu kierros kesti neljä tuntia ja sen aikana pääsimme tutustumaan muun muassa gladiaattoreiden, keisareiden ja kristittyjen elämään sekä muinaisen Rooman ydinalueeseen Forum Romanumiin. Pitkän kävelyn jälkeen saimme loppupäivän vapaaksi ja pääsimme vihdoin syömään odotukset korkealla. Ensimmäisen illan ravintola ei täyttänyt odotuksia Italian keittiöstä ainakaan pasta carbonaran osalta. Silti ensimmäiseksi ja matkustamisen täyteiseksi päiväksi kaikki oli sujunut oikein sulavasti. Hotellimme sijaitsi lähellä upeaa Santa Maria Maggiore kirkkoa ja liikenneyhteydet keskustaan olivat erinomaiset, tosin kävellenkin pystyi liikkumaan nähtävyydeltä toiselle kätevästi. Ensimmäisen päivän jälkeen kaupunki oli täyttänyt ainakin omat odotukseni olemukseltaan ja rakenteeltaan.

Heräsimme toiseen päivään hieman nuhruisesta hotellistamme suunnitelmissa nähdä Vatikaani koko komeudessaan. Vatikaanin muureilla tapasimme tutun oppaamme ja hänen johdollaan tutustuimme Vatikaanin museoihin, Sikstuksen kappeliin sekä itse Pietarin kirkkoon. Sikstuksen kappeli oli vielä vaikuttavampi todellisuudessa kuin mitä kuvista oli nähnyt. Huone oli maalattu täyteen Raamatun kohtauksia ja se todella oli Michelangelon taidonnäyte. Myös Pietarin kirkko oli upea näky, mutta valitettavasti emme käyneet sen kupolissa erittäin pitkien jonojen vuoksi. Vatikaanissa olisi helposti voinut viettää koko päivän ihastellen sen suuruutta ja kauneutta. Vatikaanin jälkeen kohteenamme oli parhaiten säilynyt antiikinaikainen monumentti Roomassa – Pantheon. Se oli alun perin rakennettu seitsemälle planeetalle ja niiden jumalille, mutta nykyään se toimii katolisena kirkkona. Kaikkialla missä kuljimmekin oli ällistyttävän paljon nähtävää: ei oikein tiennyt, mihin olisi pitänyt katsoa. Kaikki siihen mennessä nähdyt kohteet olivat olleet toinen toistaan upeampia ja joka hetki tunsi olevansa kaukana Suomesta. Sinä iltana ruokakin oli erinomaista.

Kolmas päivä toi tullessaan katakombit. Katakombit eli maanalaiset haudat sijaitsivat hieman kauempana keskustasta ja sinne päästäksemme jouduimme kulkemaan antiikin kuuluisinta tietä Appia Anticaa pitkin. Perillä pääsimme opastetulle kierrokselle katakombien uumeniin. Kierros kesti noin puoli tuntia, jonka aikana meille kerrottiin katakombien vaiheikkaasta historiasta. Kapeat käytävät, pimeys ja kylmä ilma loivat jännittävän tunnelman ja olisimme mielellämme jääneet kiertelemään hautoja vielä pidemmäksikin aikaa. Katakombien jälkeen saimme omatoimisesti kierrellä ympäri Roomaa. Suuntasimme kohti Piazza di Spagnaa, joka on yksi kuuluisimmista aukioista Roomassa. Samalla näimme aukiolla sijaitsevat Espanjalaiset portaat. Illemmalla kävimme vielä vierailemassa lähikirkossamme Santa Maria Maggioressa ja niin kuin kaikki kirkot Roomassa, Maggiorekin oli upea näky. Henkilökohtaisesti pidin siitä melkein enemmän kuin Pietarin kirkosta. Maggiore oli yksinkertaisempi ja huomattavasti pienempi, mutta silti yhtä loistelias. Ja jälleen takana oli yksi onnistunut päivä Roomassa.

Sää oli suosinut meitä lähes koko matkan ajan, mutta neljäntenä aamuna heräsimme kovaan ukkosen jyrinään. Suunnitelmat Trasteveren näkemisestä olivat vaarassa kariutua. Aamupalan jälkeen sade oli kuitenkin muuttunut pieneksi tihkuksi, joten aikataulu ja suunnitelmat pitivät. Matkalla Trastevereen näimme myös Circus Maximuksen, joka toimi antiikissa niin kilpa-ajojen kuin gladiaattoritaisteluiden areenana. Rooman monista kaupunginosista Trasteveren sanotaan olevan tunnelmallisin ja aidosti roomalaisin: sitä se kyllä olikin. Trasteveressä saimme jopa todistaa Santa Marian kirkossa aitoja katolilaisia häitä. Aikamme kierreltyämme saimme taas loppupäivän vapaaksi ja tällä kertaa otimme suunnaksi Rooman suurimman ostoskeskuksen. Tarpeelliset ja tarpeettomat ostokset tuli tehtyä ja kaikki saivat haluamansa. Iltaa kohden sade yltyi, mutta se ei estänyt meitä näkemästä Fontana di Treviä, kaupungin suurinta suihkulähdettä. Trevi loisti kauniisti pimenevässä illassa ja otti vastaan kolikkomme toiveineen. Hotellille päästyämme uni kyllä tuli nopeasti.

Lähtöpäivänä kävimme vielä katsomassa Lateraanikirkkoa sekä San Clementen kirkkoa, joissa molemmissa oli jumalanpalvelus meneillään. Lateraanikirkon matkan varrella näimme ohimennen myös Castel Sant’ Angelon eli Hadrianuksen mausoleumin, joka rakennettiin keisari Hadrianuksen hautapaikaksi. Keskiajalla tästä hautakammiosta tehtiin linnoitus ja paavien asuinpaikka, mutta nykyään se toimii museona. Hieman ennen lähtöä saimme vielä viimeisen kerran hyvästellä kauniin kaupungin ja sen ihmeelliset kadut. Kokonaisuudessaan matka oli erittäin onnistunut paria harmillista sattumusta lukuunottamatta. Itse en välttämättä muuttaisi mitään koko reissulta. Kiitos opiskelijoille mukavasta matkaseurasta ja suuri kiitos Altille ja Maijulle, jotka tekivät reissusta mahdollisen!