
Kuvataiteen lukiodiplomityöt herättelevät pohtimaan todellisuutta ympärillämme
Lukuvuonna 2024–2025 kuvataiteen lukiodiplomin suorittaa Oulunkylän yhteiskoulussa kymmenen opiskelijaa. Diplomitöitä pääsee ihastelemaan ruokalassa kuvataidediplominäyttelyssä. Lisäksi töihin voi tutustua myös koulun kotisivujen kuvagalleriassa.
Kuvataiteen lukiodiplomi mahdollistaa lukiolaiselle osaamisensa ja harrastuneisuutensa osoittamisen kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomi on kaksiosainen ja koostuu Opetushallituksen julkaiseman tehtävänannon mukaan toteutetusta teoksesta sekä oppimis- ja työskentelyprosessia sekä visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaavasta portfoliosta. Portfoliossa opiskelija sekä esittelee työtään että reflektoi omaa suoritustaan. Käy katsomassa esimerkki tämä vuoden portfoliosta.
Diplomitehtävät vaihtuvat vuosittain. Lukuvuonna 2024–2025 diplomi on ollut mahdollista toteuttaa kuuden vaihtoehtoisen tehtävänannon mukaan. Mahdollisia aiheita ovat olleet esimerkiksi metsä, toislajisuus, tekoäly, näkymätön ulottuvuus sekä arjen osatekijät. Kokonaisuudessaan tehtävänannot ovat nähtävissä Opetushallituksen sivuilla.

Abiturentti Matias Hännikäinen kertoo, että tiesi ensimmäisen kuvataiteen opintojakson jälkeen tekevänsä kuvataiteen lukiodiplomin. Valinta oli selvä, sillä siten oman kuvataideosaamisen osoittaminen mahdollistui. Hännikäinen kuvailee, että tehtävänannon valitseminen oli aluksi haastavaa. Lopulta Hännikäinen päätyi tehtävään, joka puhutteli eniten: näkymättömään ulottuvuuteen.

”Parasta diplomin teossa oli itse työn luominen, kun vihdoin kaiken rajaamisen jälkeen tiesi, mitä halusi teoksestaan. Muita kohokohtia olivat työn vaiheittaisen kehityksen näkeminen ja muiden opiskelijoiden tuoma yhteishenki. Luokassa oli fiilis, jota ei tavallisilta kuviskursseilta löydy”, Hännikäinen kuvaa.

Puolestaan abiturientti Venla Mantere kertoo kuulleensa jo yläkoulussa mahdollisuudesta suorittaa kuvataiteen lukiodiplomi. Lukiossa kuvataiteen opettaja Arja Holma kannusti aktiivisia kuvataiteen opiskelijoita myös diplomikurssille. Kun selvisi, että myös kaverit aikoivat suorittaa diplomin, ei Mantereella ollut enää yhtään syytä kieltäytyä. Mantere valitsi aiheekseen toislajisuuden, sillä lajien välinen ja sisäinen vuorovaikutus on kiinnostanut häntä jo pitkään: ”Tehtävänannosta ”toislajinen” nousi jo ensisilmäyksellä eniten ajatuksia. Tuntui, että siitä olisi jotain sanottavaakin.”

Diplomityön kanssa ei ole tarvinnut pähkäillä yksin. ”Diplomin teon aikana opiskelijoilta ja opettajalta saatu tuki oli erilaista ja täydensivät toisiaan. Opettaja ei voinut kommentoida töitä tai muuten auttaa, mutta häneltä sai keinoja työn luomiseen, kuten välineisiin ja metodin valintaan. Opiskelijat taas auttoivat tsemppaamalla ja kommentoimalla työn kohtia, joita ei itse huomaisi”, Hännikäinen summaa.
Myös Mantere kiittelee diplomitekijöiden yhteishenkeä: ”Vaikka yksi kurssi voi tuntua tosi rajatulta ajalta tehdä kuvataiteen lukiodiplomi, kivointa on se, että tunneilla voi jutella muiden diplomin tekijöiden kanssa! Voi antaa vertaispalautetta tai pohtia ääneen erilaisia vaihtoehtoja työtä tehdessä, mikä ainakin omalla kohdallani edisti työskentelyä.”
”Ja vaikka opettaja on diplomikurssilla enemmän valvojan roolissa, koska hän on toinen arvioitsijoista, auttoi Arja työvälineiden etsimisessä ja tarjosi myös popcornia!” Mantere täydentää vielä naurahtaen.

Lukiodiplomin suorittamisesta voi saada kaksi opintopistettä. Diplomi arvioidaan lukion opetussuunnitelman perusteiden ja Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti arvosanoilla 4–10, ja opiskelija saa lukion päättötodistuksen liitteenä todistuksen lukiodiplomin suorittamisesta. Arvioinnin tekevät diplomityöskentelyä ohjaava lukion kuvataiteen opettaja sekä ulkopuolinen arvioitsija. Lukiodiplomin voi suorittaa kuvataiteen lisäksi myös muissa taito- ja taideaineissa, kuten liikunnassa, teatteritaiteessa, musiikissa ja kotitaloudessa.
Sekä Hännikäinen että Mantere kannustavat diplomin tekemiseen: ”Ehdottomasti kannattaa tehdä diplomi, jos on jo käynyt useamman kuviskurssin ja on intoa paneutua yhden työn tekemiseen vähän pidemmäksi aikaa!”
Onnittelut kuvataiteen lukiodiplomin suorittajille!
Artikkelikuvan työn tekijä: Enni Kelkka