EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioKoulu kutsuu vanhempia yhteiseen keskusteluun teemallisten vanhempainiltojen avulla!
11.10.2024

Olemme kutsuneet syksyn kuluessa huoltajia mukaan hyvinvointiin liittyvien aiheiden käsittelyyn teemallisissa vanhempainilloissamme. Nyt jo toista vuotta toteutettavat illat ovat käsitelleet kodin ja koulun yhteistyötä kiusaamisen ja konfliktien ehkäisyssä ja selvittelyssä sekä aivoterveyttä ja sen tukemista. Teemalliset vanhempainillat ovat osa koulumme opiskeluhuoltosuunnitelman mukaista yhteistyötä kotien kanssa.

Kiusaamisen ja konfliktien ehkäisyn asiantuntijat Ville Koikkalainen ja Minttu Oinonen Aseman lapset ry:stä alustivat illan, jonka aikana oli tarkoitus pohtia, miten koti ja koulu voisivat vielä tiivistää yhteistyötään myös hankalissa hetkissä. Kiusaamisen loppumiseen vaikuttaa vahvasti se, miten me aikuiset pystymme yhteistyössä tarttumaan asioihin rakentavasti. Kunnioittava ja kuuleva keskustelu antaa kaikille osapuolille mahdollisuuden tuottaa pysyviä ja positiivisia ratkaisuja konfliktien keskellä. Kaikille turvallinen koulu on meidän jokaisen tavoitteemme, ja yhteistyössä sitä on mahdollista rakentaa.

Aivojen terveydestä ja “oppimisasennosta” kuulimme tärkeitä huomioitavia seikkoja neuropsykologian erikoispsykologi Heli Isomäeltä. Keskittyminen, motivaatio ja turvallisuuden tunne ovat edellytyksenä oppimiselle. Näiden vahvistumisessa on ihmissuhteilla merkittävä vaikutus. Aikuisten rooli nuorten elämässä on merkityksellinen. Meidän tapamme kohdata nuoret ja luoda hyväksyviä ja positiivisia katseita heihin auttaa heitä olemaan parhaimmillaan sekä kasvavina ihmisinä että oppijoina.

Kiitos huoltajille, kun olitte osa iltojamme. Jatketaan hyvää vuoropuhelua ja yhteistyötä yhteisten nuortemme parhaaksi!

Yläkuvassa Ville Koikkalainen ja Minttu Oinonen
alla Heli Isomäki