EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun historiaLukuvuosi 2024–2025 on alkanut – koulumme juhlavuosi huipentuu syyslukukaudella
15.08.2024

Lukuvuosi 2024–2025 on alkanut – koulumme juhlavuosi huipentuu syyslukukaudella

Oulunkylän yhteiskoulussa lukuvuosi 2024–2025 on alkanut kesäloman jälkeen iloisissa ja ryhmäytyksentäyteisissä merkeissä, kun uudet 7.-luokkalaiset ja lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat on toivotettu lämpimästi tervetulleiksi kouluumme.

Ensimmäisinä koulupäivinä peruskoulun tukioppilaat esittelivät 7.-luokkalaisille koulurakennusta ja kertoivat, millaista on opiskella yläasteella. Seiskat tutustuivat toisiinsa myös oppilashuoltoryhmän ryhmäytyksessä. Ensi viikolla uudet yläkoululaiset pääsevät kisailemaan olympialaisten hengessä, kun jokainen luokka osallistuu oppilashuoltoryhmän ja alueen nuorisotyöntekijöiden järjestämiin hullunkurisiin olympialaisiin läheisellä Pikkupekka Areenalla.

Lukion ykköset puolestaan ovat tutustuneet toisiinsa ja päässeet osaksi kouluyhteisöä tuutoreiden vetämien ryhmäytysten myötä. Keskiviikkona ykköset viettivät Kumpulan maauimalassa Ogelin perinteistä Kumpula-päivää. Iltapäivän aikana ykköset kiersivät erilaisia tehtäväpisteitä ja kilpailivat ryhmittäin. Elokuun lopussa on vielä luvassa lukion ykkösille ja kakkosille suunnattu yhteisöllinen tapahtuma ”Ogelin kaste”, jossa eri vuosikurssit tutustuvat toisiinsa.

Tämä lukuvuosi onkin erityisen hieno aika aloittaa koulussamme: Oulunkylän yhteiskoulu juhlii vuonna 2024 satavuotista sivistystyötään, ja keväällä aloitetut juhlallisuudet huipentuvat syyslukukaudella. Koulussamme vietettiin ensimmäistä koulupäivää syyslukukauden alkaessa 1.9.1924 nykyisen Mikkolantien varrella pienessä puukoulussa. Alun neljänkymmenen oppilaan ja muutaman opettajan koulusta on kasvanut sadassa vuodessa noin tuhannen nuoren ja sadan aikuisen kouluyhteisö, joka toimii oman alueensa 7.–9.-luokkalaisten lähikouluna sekä laajaa aluetta palvelevana lukiona. Juhlavuosi näkyy oppitunneilla, erilaisissa tapahtumissa ja koulumme juhlissa. Myös satavuotishistoriikki julkaistaan syksyllä.

Sopivasti juhlavuodeksi on myös valmistunut koulun eteläsiipeen eli E-osaan upea lisäkerros, joka otettiin käyttöön tämän lukuvuoden alkaessa. Korotuskerroksessa on seitsemän valoisaa opetustilaa. Eteläpäädyn suuret luokat ovat myös avattavissa isommaksi tapahtumatilaksi. Maisemat päätyluokista ovat vaikuttavat!

Laajennuksen yhteydessä E-osaan on rakennettu hissi ja lisää WC-tiloja. Uuden hissin myötä lähes koko koulumme on esteetön. Tiloja on perusparannettu myös muissa kerroksissa, ja ilmanvaihto- ja paloilmoitinjärjestelmiä on uudistettu.  Rakennushankkeen aikaiset väistötilat eli G-rakennus toimii edelleen tänä lukuvuonna lisäopetustilana. Muun muassa kuvataiteen opetus jatkuu lukuvuoden alkaessa G:ssä, sillä kuvataiteen luokkia uudistetaan vielä.

Mahtavaa alkanutta lukuvuotta!