EtusivuTutustu kouluummeUutiseterasmusplusfinlandRanskalais-suomalaista medialukutaitoa oppimassa
06.05.2024

Ranskalais-suomalaista medialukutaitoa oppimassa

Ogelin lukion uusi Erasmus+-projekti ”Information or fake news?” pääsi kunnolla vauhtiin, kun yhteistyökoulumme Munkan kanssa vastaanotimme kymmenen ranskalaista nuorta opettajineen Suomeen maaliskuussa. Saimme ohjelmaan puhujiksi eturivin suomalaisia ammattilaisia, kuten Ilta-Sanomien toimittaja Jari Aleniuksen, toimittaja ja kirjailija Johanna Vehkoon, MTV3:n ulkomaantoimittaja Janne Hopsun, FaktaBaarin faktantarkistaja ja toimittaja Pipsa Havulan ja SUPOn analyytikko Veli-Pekka Kivimäen. Mikä mielenkiintoisen kattaus ajanmukaista tietoa! Nyt sekä opettajilla että opiskelijoilla on paremmin hallussa muun muassa valeuutisten huomaaminen, misinformaation ja disinformaation käsitteet, käänteisen kuvahaun hyödyllisyys sekä tekoälyn tekemien kuvien erottaminen. Myös konkreettisia työkaluja päästiin kokeilemaan. Lisäksi viikon aikana saimme asiantuntijoilta vinkkejä siitä, mitä kannattaa jo opiskeluaikana sivistyksen ja tulevaisuuden eteen tehdä: lukea mahdollisimman paljon ja laajasti, ottaa asioista selvää, hankkia laaja kieli- ja kulttuuritaito ja pysähtyä ajattelemaan. Klassikkokohteet Suomenlinna ja Allas Sea Pool olivat ranskalaisten vieraiden mieleen.

Huhtikuussa pääsimme puolestaan Ranskaan Valbonnen kansainvälisen lukion vieraaksi. Sophia Antipolis -teknologiakylän lukio olikin jo tuttu meille opettajille edellisestä Erasmus-projektista. Opiskelijat saivat ohjelman lisäksi ainutlaatuisen mahdollisuuden käydä tavallisilla oppitunneilla. Teemamme mukaisesti pääsimme tutustumaan koulun radiokanavan (Clin d’oeil) toimittajaan, joka osasi ottaa ranskan opiskelijat huomioon valloittavalla esiintymistyylillään. Sotakirjeenvaihtaja Pierre Barbancey piti ajankohtaisten aiheiden sävyttämän puheenvuoron paikallisessa Colette-mediateekissä. Puolestaan paikallistelevision (BFM TV) toimittaja Benoît Ruiz valaisi toimittajan käytännön työtä tuomalla kuvauskaluston mukanaan. Lisäksi teemaa lähestyttiin ajatuksia herättävän propagandaa käsittelevän dokumenttielokuvan voimin. Terra Numericassa tutustuttiin algoritmien toimimiseen esimerkkien avulla käytännön tasolla. Psykologian tohtori Mariel Pietri puhui lasten ja nuorten haavoittuvuudesta sosiaalisen median ja disinformaation armoilla. Opimme uutena tietona muun muassa sen, että liian varhainen ruudun tuijottaminen vahingoittaa lapsien ääreisnäkökyvyn kehittymistä. Koulun kirjastossa (CDI) tehtiin viikon mittaan projektityötä eli julistetta mediaseurannan avuksi kouluille. Ohjelmaan osallistuneet aikuiset pääsevät äänestämään parityönä tehdyistä julisteista voittajan. Viikkoon mahtui muutakin ohjelmaa, kuten keilaamista Antibes’ssa, uimista sekä vierailu Nizzassa ja jopa Monacossa perheiden viikonlopun aikana.

Kiitos kaikille yhteistyötahoille! Mille mercis à tous nos partenaires !

Valbonnen kansainvälisen koulun pihalta näkyvät Meri-Alpit.