EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioLukiolaisia vieraili Pariisissa – ryhmä koki Notre Damen ennen ja jälkeen palon
18.04.2019

Lukiolaisia vieraili Pariisissa – ryhmä koki Notre Damen ennen ja jälkeen palon

Yli kaksikymmentä koulumme lukiolaista vieraili kolmen opettajan johdolla Pariisissa ennen pääsiäistä. Kyseessä oli koulussamme parin vuoden välein järjestetty Pariisin kielen ja kulttuurin opintomatka, joka on suunnattu erityisesti ranskan lukijoille.

Viiden päivän matkalla opiskelijat tutustuivat Euroopan kulttuuripääkaupungin nähtävyyksiin, kaupunki- ja ruokakulttuuriin, tapoihin ja historiaan. Tutuksi tulivat mm. Louvren ja Orsayn museoiden maailmankuulut taidekokoelmat, Pariisin historiallinen keskusta, Montmartren kukkula, jännittävät maanalaiset katakombit, Père Lachaisen vanha hautausmaa sekä Eiffel-torni.

Maanantaina olimme juuri aloittamassa viimeisen illan yhteistä illallista, kun kolme opiskelijaamme saapui Latinalaiskorttelissa sijaitsevaan ravintolaan mukanaan pysäyttävä tieto: he olivat todistaneet, miten muutaman korttelin päässä sijaitseva Notre Damen katedraali – jossa ryhmämme oli vieraillut muutama päivä aiemmin – savusi ja paloi.

Illallisen jälkeen kävimme katsomassa epätodelliselta tuntuneen suuren uutistapahtuman näkymää turvallisen etäisyyden päästä Seine-joen sillalta: tummuvassa illassa häämötti punertava kajo Notre Damen kaksoistornien takaa.

Odottamattomat käänteet kuuluvat toisinaan matkoihin. Onnistuneen ja antoisan Pariisin-reissumme yhteyteen sattui nyt mieleen pureutunut ja valitettava tapaus, joka keräsi koko maailman huomion.