EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioHedelmällinen opettajavierailu Hollannin Culemborgiin
12.02.2019

Hedelmällinen opettajavierailu Hollannin Culemborgiin

Terveisiä polkupyörien, tulppaanien ja tuulimyllyjen maasta!

Kuusi koulumme opettajaa tutustui viiden päivän ajan kouluelämään Hollannin Culemborgissa. Vajaan 30 tuhannen asukkaan vanha pikkukaupunki sijaitsee Utrechtin eteläpuolella noin tunti Amsterdamista. Vierailuun oli saatu Erasmus+-rahoitusta.

Culemborgin Koningin Wilhelmina College on noin kahden tuhannen oppilaan suomalaista yläkoulua ja lukiota vastaava oppilaitos, jossa lisäksi työskentelee yli 200 opettajaa tai muuta henkilöstöä.

Opettajamme tutustuivat paikalliseen koulujärjestelmään ja erityisesti oman aineensa opetukseen. Culemborgissa moni luokka opiskelee kaksikielisesti eli osa tunneista on englanniksi.

Vierailun tavoitteena oli seurata juuri englannin kielellä tapahtuvaa opetusta ja hyödyntää kokemuksia OYK:n monialaisissa eli eri oppiaineiden välisissä oppimiskokonaisuuksissa. Käytössä oleva CLIL-metodi (content and language integrated learning) tarkoittaa eri aineiden opetusta vieraalla kielellä, yleensä englanniksi.

Hollannin lapsia on kutsuttu jopa maailman onnellisimmiksi. Hedelmällinen vierailu herätti pohtimaan, mitkä tekijät vaikuttavat hyvinvointiin koulussa.

Opettajamme olivatkin vaikuttuneita eri tasoryhmissä aistittavasta opiskelijoiden hyvästä motivaatiosta ja kunnioituksesta sikäläisiä opettajakollegoita kohtaan.