EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioSixten Korkman luennoi tulevaisuuden haasteista
18.01.2019

Sixten Korkman luennoi tulevaisuuden haasteista

Politiikan turbokevät näkyy ja kuuluu Ogelissa mm. eduskuntavaalien ja kiinnostavien vierailijoiden myötä.

Taloustieteen emeritusprofessori ja pitkän linjan talousvaikuttaja Sixten Korkman vieraili torstaina 17.1. lukiolaisten vieraana. Ansioitunut ja arvostettu asiantuntija luennoi ja vastaili opiskelijoiden kysymyksiin osana opintokokonaisuutta, jossa tulevina vieraina nähdään mm. kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen sekä toimittajat Teemu Muhonen ja Jari Hanska.

”Hyvä kysymys – ja vaikea. Te voisitte valita vähän mukavampia”, Korkman nauratti kuulijoita ja viittasi lukiolaisten haastaviin ja osuviin kysymyksiin mm. kestävyysvajeesta, työllisyydestä, hyvinvointipalveluista ja maahanmuutosta.

Tulevaisuuden suurimmaksi ongelmaksi Korkman nosti ilmastonmuutoksen, joka hänen mukaansa ”aktualisoituu aika pahallakin tavalla lähivuosikymmeninä”.

Muiksi keskeisiksi tulevaisuuden haasteiksi Korkman nosti absoluuttisen köyhyyden, talouden epätasapainoisen jakautumisen, talousjärjestelmän kriisit sekä geopoliittisen epävakauden ja sen myötä mahdollisesti kärjistyvät konfliktit.

Korkmanin mukaan haasteista huolimatta maailmasta on tullut parempi paikka elää, ”vaikka aina ei uskoisi”.  Ongelmat olisivat Korkmanin mielestä ratkaistavissa yhteistyöllä – tai ainakin lievennettävissä. Yhteistyön esteenä ovat lähinnä populistit.

”Meillä on poliittisia oikeuksia vaikuttaa, mutta myös velvollisuuksia valistaa itseämme, kypsyä itsenäisesti ajatteleviksi kansalaisiksi”, Korkman korosti opiskelijoille jokaisen vastuuta.