EtusivuTutustu kouluummeUutisetYläkouluOulunkylästä Ouluun – 8C:n tiernatytöt valmistautuvat tiernapoikakilpailuihin
23.11.2018

Oulunkylästä Ouluun – 8C:n tiernatytöt valmistautuvat tiernapoikakilpailuihin

Musaluokka 8C:n jouluvalmisteluissa eletään jännittäviä vaiheita. Luokan omat tiernatytöt ovat lähdössä valtakunnallisiin tiernapoikakilpailuihin, jotka pidetään 1.-2.12.2018 Oulussa. Oululla on Suomen virallisen tiernakaupungin titteli, ja siellä toimii myös kilpailun järjestävä ja elävää tiernapoikaperinnettä ylläpitävä Tiernasäätiö.

OYK:n tiernatytöt osallistuvat mukaelmasarjaan, jossa perinteistä laulunäytelmää voidaan versioida. Mukaelman tästä kilpailuesityksestä tekee jo se, että laulajat ovat vanhasta perinteestä poiketen tyttöjä. 8C:n versioon on lisätty neljän perinteisen hahmon lisäksi myös viides hahmo, keisari Aleksanteri.

Kilpailuun valmistautumiseen on kuulunut laulun ja draamaosuuksien hiomisen lisäksi käsitöitä. Vanerista tehty, led-valoilla varustettu tähti, viitat, päähineet ja muut asusteet on tehty yhteisvoimin koulussa. Myös näytelmään kuuluvaa miekkailukohtausta on harjoiteltu yksityiskohtaisesti.

8C:n tiernatytöissä laulavat Veera (Herodes), Ruut (murjaanien kuningas), Elsa (Mänkki), Santra (Knihti) ja Paju (keisari Aleksanteri). Pysytään kuulolla, miten tiernatytöille käy Oulussa!

Teksti: Virva Lehmusvaara, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja