EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioKiina-kurssi keväisessä Pekingissä
02.05.2018

Kiina-kurssi keväisessä Pekingissä

Lukuvuoden Kiina-kurssin huipentuma, opintomatka Pekingiin, järjestettiin huhtikuun puolivälissä. Olimme jo pitkin lukuvuotta tutustuneet Kiinan historiaan ja nykypäivään monilla luennoilla ja vierailijoiden tuella.

Kaupunki yllätti ja osoitti vääräksi kaikki savusumun peittämästä kaupungista olevat ennakkoluulot. Peking näyttäytyi meille keväisenä, vihreänä, kukkivana ja lämpimänä. Ihmettelimme kaupunkipyörien määrää sekä olimme jäädä hiljaisten sähkömopojen ja autojen tielle.

Ihmetystä herätti myös se, miten paikalliset maksoivat kaikki ostokset puhelimen We Chat -ohjelmalla. Kaupunkipyörien lainaus sujui puhelimen ja QR-koodin avulla.

Oppaan kanssa seikkailimme Pekingiä ristiin rastiin, vierailimme historiallisilla nähtävyyksillä ja opimme lisää kulttuurista. Kiinalaisille turisteille olimme nähtävyys – useimmat meistä on nyt ikuistettu kiinalaisiin puhelimiin ja kotialbumien kaveriselfiekuviin.

Matkan aikana vierailimme kahdessa koulussa. Ystävyyskoulumme RDFZ Xishan School otti meidät taas ystävällisesti vastaan. Keskustelut paikallisten opiskelijoiden kanssa tuottivat uusia ystäviä ja ideoita projektiimme. Chinese Hart -oppitunneilla osallistuimme innolla kiinalaisten perinnetaitojen opetukseen.

Toinen tutustumiskohteemme oli ammatillinen koulu, Peijing Jingsong Vocational school, jossa kiinalaisen ruokakulttuurin salat raottuivat kokin oppitunnilla ja itse dumblingseja valmistaen. Nautiskelimme myös varta vasten meille valmistettuja herkkuja upeasti katetussa pöydässä.

Teksti: Marjo Kurki-Mäkelin

IMG_3358 IMG_3399 (1)  IMG_1554