EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioVaalipaneeli
10.03.2015

Vaalipaneeli

Lukion opiskelijakunnan hallitus järjesti vaalipaneelin lukiolaisille ja peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille 5.4. Paikalla oli Vihreiden nuorten puheenjohtaja Ozan Yanar, Keskustanuorten puheenjohtaja Teppo Säkkinen, SDP:n Nasima Razmyar, Kokoomuksen nuorin ehdokas Daniel Sazonov, Perussuomalaisten Nuutti Hyttinen ja Vasemmistoliiton Sophia Leppä. Mahtavina juontajina panelisteja hiillostivat Niina Nousiainen ja Valtteri Väntänen.

image

Razmyarille vierailu Oulunkylän vaalipaneelissa oli jo neljäs peräkkäinen. Aikaisemmin hän on ollut edellisten eduskuntavaalien, eurovaalien ja kuntavaalien paneeleissa. Lisäksi ehdokkaista mainittakoon, että Sazonov ja Säkkinen ovat molemmat SLL:n entisiä puheenjohtajia, ja kaikki ehdokkaat ovat käyneet lukion; lukiolaiset olivat siis hyvin edustettuina.

Paneelissa käsiteltiin paljolti opiskelijan elämään liittyviä asioita, kuten opintotukea, lukioverkkoa ja koulutuksen päätavoitteita. Varsinkin opintotuen lainapohjaisuudesta nousi ärhäkkä keskustelu, ja ehdokkaat toinen toistaan kovemmin puolustelivat lainatonta opintotukea. Lisäksi ehdokkaat taipuivat puhumaan yksityiskoulujen ja kaupungin koulujen eroista, ja asiasta käytiin kiivasta keskustelua. Lisäksi kättä väännettiin Natosta ja ruotsin opiskelun pakollisuudesta.

Teksti: Henri Miettinen Oyk:n opiskelijakunnan pj.