EtusivuTutustu kouluummeUutisetUncategorizedIntoutunut oppija ja Ogelin fogelit
13.10.2015

Intoutunut oppija ja Ogelin fogelit

OYK:n entinen oppilas Sakari Kannosto teki koulun 90-vuotisjuhlien tilausveistokset

Yksi OYK:n juhlavuoden huomattavimpia hankkeita oli kahden tilausveistoksen – Oppitunti rohkeudesta ja Oksansa etsijät (Ogelin fogelit) – hankkiminen.  Ympäristössään, toteutustavaltaan ja kokoluokassaan poikkeuksellisen teoskokonaisuuden teki koulun entinen oppilas, kuvanveistäjä Sakari Kannosto.

2013 tilatut ja syksyllä 2014 julkistetut teokset on toteutettu koulun vanhasta tarpeistosta 90 vuoden ajalta kuten urheiluvälineistä (sukset, luistimet, jääkiekkosuojukset) sekä soittimista (sello, jousi, klarinetti, nokkahuilu). Teoksissa on myös nykypäivän nuorille tuttuja itsestäänselvyyksiä kuten konsolipeliohjaimen tai mopon osia.

Koulun uuden puolen aulasta löytyvä nelimetrinen Oppitunti rohkeudesta on kuva työssään intoutuneesta oppijasta. Teoksen soittajahahmolla on sylissään sello, mutta soitin voisi Kannoston mukaan olla mikä tahansa tai mitä tahansa. Sello tuo mieleen myös Suomen kartan. ”Sieltä löytyy äidinkieltä, historiaa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, kaikki erilaiset aineet, joita jengi opiskelee koulussa”, Kannosto sanoo.  ”Teoksessa soitetaan selloa, mutta ei jäykästi, vaan tyyppi soittaa niin, että penkki lentää. Soittaja on tarttunut luovaan toimintaan. Asiat voi tehdä omalla tavalla.”  Kannosto on pyrkinyt tuomaan teoksissa esiin entisen koulunsa ja kotipiirinsä ”Ogelin” henkeä.

_MG_1063Musiikkiteeman kautta teos yhdistyy luontevasti koulun musiikkipainotteisuuteen, joka on vallinnut Pop & jazz opiston rakennukseen perustaneen Klaus Järvisen ajoista lähtien. ”Klasu” Järviseen saattaa viitata myös veistoksen Järvinen-merkkinen suksi. ”Kun teet omia töitäsi ja juttujasi ja uskot itseesi, pääset maailmalle ja minne haluat. Kaikki on avoinna”, Kannosto viittaa teoksesta löytyviin moninaisiin esineisiin ja voimauttavaan henkeen.

Oksansa etsijät (Ogelin fogelit) on kokonaisuuden toinen osa, joka löytyy koulun vanhan puolen portaikosta. Niin ikään kierrätysmateriaaleista valmistetun veistoksen yläkoulua ja lukiota edustavat kaksi lintua nostavat esiin Ogelin luonnonläheisyyttä, musiikkia sekä oman paikan tai suunnan löytämistä.

1973 syntynyt ja Kuvataideakatemiasta valmistunut oulunkyläläinen Kannosto työskentelee taiteen tekemisen ohella kuvataiteen ja plastisen sommittelun lehtorina Espoon ArtOmniassa.  Lukuisten yksityis- ja ryhmänäyttelyiden lisäksi Kannoston teoksia on mm. valtion ja Tampereen taidekokoelmissa sekä Kansallismuseon mitalikokoelmassa. Kuluvana vuonna Kannosto sai Suomen Ympäristökasvatuksen seuran ruusukunniakirjan ansiokkaasta työstään.  Kannoston mukaan on tärkeää, että lapsille ja nuorille on arjen ympäristöissä tarjolla hyvää taidetta.  ”Kuljet joka päivä teoksen ohi. Se tarttuu sinuun, vaikka et sitä tiedostaisi”, Kannosto korostaa.  Taiteilija sanoo projektin olleen hänelle erityisen tärkeä, koska hänen oma elämänsä linkittyy vahvasti Ogeliin. ”Olen ihan supertyytyväinen ja onnellinen. Tämä on parasta, mitä olen tehnyt”, kiitetty kuvanveistäjä kertoo projektistaan.

Teksti: Aleksi Kinnunen