EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioWas uns bewegt liikutti lukiolaisimme
14.03.2018

Was uns bewegt liikutti lukiolaisimme

Puolitoistavuotinen Erasmus+-projekti Was uns bewegt loppui kumppanikoulujen yhteiseen tapaamiseen Luxembourgissa. Kumppanikoulujamme olivat BG Rein, Itävalta, Liceo Mazzini, Italia, ja KTO – Berlin, Saksa. Projekti alkoi syksyllä 2016 ja päättyi alkutalvesta 2018.

Projektiin valittiin lukiostamme viisi opiskelijaa hakemusten ja haastattelun perusteella. Projektiin osallistuivat Niilo Heinonen, Lucas Hellström, Susanna Kekomäki, Vilma Mehtonen ja Nea Rastas. Opettajista mukana projektissa olivat Tuomas Hyttinen, historian ja yhteiskuntaopin opettaja, ja Satu Mäkinen, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Satu Mäkinen oli järjestänyt keväällä 2016 koulussamme Minä ja pakolainen –dokumenttielokuvanäytöksen.

Was uns bewegt –projekti syntyi berliiniläisten opiskelijoiden aloitteesta ja huolesta, joka liittyi 2015 vuoden muuttuneeseen pakolaistilanteeseen Euroopassa. Hankkeen tavoitteena on ollut tutustuttaa opiskelijat turvapaikanhakija- ja pakolaiskysymykseen sekä tiedollisella että kokemuksellisella tasolla.

euroopan unionin tuomioistuin
Euroopan unionin tuomioistuimen pääaulassa Luxembourgissa

Alku- ja lopputapaamisissa kaikki hankkeeseen osallistuneet opiskelijat ja opettajat vierailivat Euroopan unionin instituuteissa. Strassbourgissa käytiin Euroopan neuvostossa, Euroopan unionin ihmisoikeustuomioistuimessa ja Euroopan parlamentissa. Luxembourgissa tutustuttiin Euroopan unionin tuomioistuimeen. Kaikilla vierailuilla esitettiin kysymyksiä Euroopan turvapaikanhakija- ja  pakolaistilanteesta. Lisäksi Luxemburgissa tutustuttiin paikallisesti toimivassa kansalaisjärjestö Caritaksessa.

Puolentoista vuoden aikana opiskelijat myös perehtyivät sekä oman maansa että muiden osallistujamaiden pakolaispolitiikkaan. Omat lukiolaisemme tapasivat projektinsa aluksi Kalle Kekomäen, joka työskentelee sisäministeriössä ja joka esitteli opiskelijoillemme Euroopan ja Suomen nykyisen pakolaistilanteen syitä ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Kevättalvella 2017 koulussamme järjestettiin kuntavaalipaneeli, johon opiskelijamme olivat miettineet hankkeemme teemaan sopivia kysymyksiä. Projektiin on liittynyt myös mediaseuranta, ja omat opiskelijamme ovat seuranneet etenkin alaikäisinä yksin Suomeen tulleita turvapaikanhakijoita koskevaa uutisointia.

jutta_tutuksi1
Jutta Kivistöä haastattelemassa keväällä 2017

Tärkeänä osana projektia on ollut tutustua ja osallistua vapaaehtoisjärjestöjen toimintaan. Omat lukiolaisemme tutustuivat Helsingin diakonissalaitoksen kautta yksin Suomeen alaikäisinä tulleisiin turvapaikanhakijoihin. Lisäksi opiskelijamme haastattelivat Jutta Kivistöä, joka oli viime vuonna Tutuksi ry:n toiminnanjohtaja, sekä Ulla Kärkeä, joka perheineen toimii kummiperheenä afganistanilaiselle pojalle.

Kävimme viime vuonna myös katsomassa kaksi dokumenttiteatteriesitystä, jotka oli tehty yhteistyössä turvapaikanhakijoiden ja suomalaisten kanssa. Kotkassa näkemämme Turvallinen maa –esityksen ohjaaja Piia Kleimola vieraili myös koulussamme keskustelemassa kanssamme. Kansallisteatterin Toinen koti –esityksen keskiössä olivat taiteilijat, jotka ovat turvapaikanhakijoita. Esitykset tarjosivat meille keskusteltavaa sekä todellisuus- että tunnepohjalta.

Projektiin kuuluvat opiskelijamme kirjoittivat näistä tapaamisista ja teatterikäynneistä juttuja lukiomme verkkolehti O´Timesiin. Osa jutuista kirjoitettiin englanniksi, koska mukana kirjoittajissa oli meillä vaihdossa olevia opiskelijoita.

Projektiin kuului siis myös kolmen kuukauden perinteinen opiskelijavaihto johonkin hankkeen osallistujamaista. Opiskelijavaihdon tarkoitus oli osallistua kohdemaan arkeen ja kouluelämään sekä myös oppia hiukan kohdemaan kieltä.

keittio3
Keväällä 2017 valmistettiin yhdessä itävaltalaista, suomalaista ja afganistanilaista ruokaa. Kuvassa Natalie, Nadine ja Lilian.

Niilo Heinonen oli vaihdossa Berliinissä, Susanna Kekomäki ja Vilma Mehtonen Napolissa ja Nea Rastas ja Lucas Hellström Grazissa. Lukiossamme vaihdossa puolestaan olivat Joel Christ ja Valentin Hein Berliinistä, Nathalie Heindl, Nadine Harrer ja Lilian Jagersbacher Grazista sekä Federica Cammarota ja Maria Christina De Rosa Napolista.

Niilo Heinonen sai tähtihetkensä Berliinissä, kun hän tapasi liittokansleri Angela Merkelin. Merkel vieraili KTO:ssa tutustumassa muun muassa Was uns bewegt -projektiin. Tapaaminen taltioitiin ja sitä näytettiin saksalaisilla tv-kanavilla. Grazissa Nea ja Lucas osallistuivat turvapaikanhakijoista muodostuvan luokan oppitunteihin ja tapahtumiin.

Opiskelijat kokosivat puolentoista vuoden aikana portfoliota, johon esimerkiksi sisältyi pohdintaa omasta kokemuksesta vieraassa kulttuurissa sekä vapaaehtoistyöstä. Lopputapaamisessa tuli selvästi esille, että projekti oli avannut nuorten silmät ja he ymmärsivät mahdollisuutensa positiiviseen ja yhteiskuntaa rakentavaan dialogiin. Lukiolaisemme myös pitävät tärkeänä ystävyyttä, joka on syntynyt heidän ja turvapaikanhakijanuorten välille.