EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioKoulussamme voi jatkossa suorittaa ranskan kansainvälisen DELF-kielitutkinnon
18.01.2018

Koulussamme voi jatkossa suorittaa ranskan kansainvälisen DELF-kielitutkinnon

Ranskan valtion virallinen DELF-kielitutkintokeskus avattiin kouluumme tammikuussa 2018.

Uudistus tarkoittaa sitä, että koulussamme voi nyt suorittaa ranskan kielessä tämän kansainvälisesti tunnustetun tutkinnon.

Kokeet järjestetään keväisin omien opintojen ohessa. Valittavissa ovat Euroopan Unionin maiden yhdessä laatiman eurooppalaisen viitekehyksen kielitaitotasot A2, B1 tai B2.

B2-taso vastaa lukionsa päättävien abiturienttien pitkän ranskan opintojen päättövaihetta. Itse kokeeseen kuuluvat kuullun- ja tekstinymmärtämisen, kirjallisen ilmaisun ja suullisen kokeen osiot. Kielidiplomilla on painoarvoa työelämässä ja haettaessa opiskelemaan Ranskaan tai Quebeciin.

Avajaistilaisuuden kutsulistalla oli oppilaiden huoltajia ja koulun opiskelijoita sekä lähikoulujen rehtoreita ja ranskanopettajia. Ranskan Instituutista Suomessa oli läsnä kieliattasea Marie-Laure Lions-Olivieri sekä kielikoevastaava Nicolas Delage, joka luovutti seinäkyltin.

Pääkuvassa näkyvät myös SYK:n entinen rehtori Anja-Liisa Alanko, joka osallistuu kokeiden pitämiseen koulussamme, sekä OYK:n rehtori Mirva Lindström ja ranskanopettaja Eija Raitala.

Lisätietoja DELF-tutkinnosta Raitalalta.

_MG_0308 _MG_0315 _MG_0346