EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioKurditaustainen radiotoimittaja Renaz Ebrahimi kertoi tasa-arvon merkityksestä
01.12.2017

Kurditaustainen radiotoimittaja Renaz Ebrahimi kertoi tasa-arvon merkityksestä

Torstaina radiotoimittaja ja yrittäjä Renaz Ebrahimi vieraili koulullamme puhumassa tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja feminismin merkityksestä.

Maahanmuuttajataustainen suomalainen ja kurdi Ebrahimi muutti viisivuotiaana perheineen Tampereelle pakoon Iranin oloja.

Rasisminvastaista ja naistyötä tehnyt Ebrahimi nosti koko koululle pitämässään puheenvuorossaan esiin vähemmistöjä, jotka joutuvat toisinaan syrjinnän kohteiksi.

”Ajatellaan, että feminismi olisi vain naiset ajamassa naisten asiaa, mikä ei pidä paikkaansa”, hän kertoi salissa.

Feminismi on Ebrahimin mukaan jokaisen asia seksuaalisuuteen, sukupuoleen ja ihonväriin katsomatta.

”Jos mä olen ruskea tyttö, mulla on ihan samat oikeudet kuin valkoisella heteromiehellä”, hän painotti. ”Meidän kaikkien tulisi olla feministejä ja edistää yhteistä hyvää.”

Ebrahimin mukaan rasismi on syvällä rakenteissa, mitä valtaväestö ei välttämättä havaitse.

Hän kertoi esimerkkinä siitä, miten ulkomaalaiseen taustaan viittaava sukunimi saattaa hankaloittaa esimerkiksi työpaikan tai asunnon saamista.

Sukupuoli- ja tasa-arvoasioissa on Ebrahimin mukaan menty Suomessa eteenpäin verrattuna 1990-lukuun. Toisaalla on tullut takapakkia:

”Vihapuhe näkyy arjessa”, hän muistutti.

Oppilaat kysyivät, mitä kannattaisi tehdä silloin, kun kohtaa rasismia.

Ebrahimin mukaan kannattaa miettiä, voiko itse sanoa tai tehdä jotakin. Apua voi pyytää esimerkiksi aikuiselta tai viranomaiselta, minkä lisäksi etenkin kaveripiirissä on tärkeää puuttua rohkeasti avaamalla oma suu.

”Käytä omaa ääntä, jos on mahdollisuus”, hän painotti.

_MG_9925 _MG_9927