EtusivuTutustu kouluummeUutisetYläkouluLuonnontiedeluokka 9D vietti leirikoulua Islannissa
03.05.2017

Luonnontiedeluokka 9D vietti leirikoulua Islannissa

Goðan dag!

Matemaattis-luonnontieteellisesti painotettu luokkamme 9D kotiutui Islannin leirikoulusta 24.4. Kotiin on aina mukava palata, mutta kaikille jäi varmasti ikävä mahtavaa leirikouluviikkoa. Haikeilla mielin muistelemme kaikkia ihania hetkiä, joita yhdessä koimme!

Tiistaina 18.4. nousimme lentokoneeseen intoa täynnä ja ikimuistoinen matkamme Islantiin sai alkaa. Kolmen tunnin lennon jälkeen saavuimme Keflavikin lentokentälle, josta suuntasimme bussilla kohti Reykjavikia ja hotelliamme. Matkan varrella puuton ja karu maisema, lumihuippuiset vuoret ja kylmänsininen meri saivat aikaan wau-reaktioita.

Ensimmäisinä päivinä ihmettelimme islantilaisten elämänmenoa ja uutta, mielenkiintoista ympäristöä. Sää oli todella vaihteleva: ensin saattoi paistaa aurinko ja ilma oli mukavan leuto, kunnes kymmenen minuutin päästä rakeita satoi vaakasuunnassa päin kasvoja ja hyytävä tuuli riepotteli meitä ympäriinsä. Kävimme paikallisessa koulussa esittelemässä Suomea islantilaisille nuorille ja opimme islannin kielen alkeita. Kävimme myös uimassa Laugardalslaug-maauimalassa, jossa jopa 44 asteinen vesi lämmitti mukavasti raekuurojen keskellä. Heti seuraavana päivänä rentouduimme Blue Lagoonin kuumissa lähteissä, joiden sakean turkoosi vesi herätti ihailua.

Perjantaina kiersimme suomea opiskelleen oppaamme kanssa Golden Circle -kierroksen, jonka aikana näimme monia upeita luonnontieteellisiä nähtävyyksiä, kuten Gullfossin vesiputoukset sekä geysireitä, ja Islannin ainutlaatuisia maisemia. Pääsimme myös käymään tomaattifarmilla, jossa söimme herkullista tuoreista tomaateista tehtyä tomaattikeittoa. Päivän aikana rohkeimmat meistä myös maistoivat islantilaisia perinneherkkuja, mädätettyä haita ja valaan rasvaa.

Lauantaina suuntasimme kulkumme kohti Islannin Pyhävuorta eli Helgafellia. Kiipesimme vuoren rinnettä pitkin tummanpuhuvien vulkaanisten kivien ja lumen keskellä ja päästyämme huipulle lähes 350 metrin korkeuteen saimme ihailla ympärillämme avautuvaa upeaa näkymää. Kuvia tuli räpsittyä valtavia määriä. Iltapäivällä lähdimme Reykjavikin satamasta merelle tavoitteenamme valaiden bongailu, mutta niin monen tullessa merisairaaksi retki ei ehkä päätynyt parhaimpien listalle. Valaitakaan ei näkynyt kuin muutama, mutta valtavat aallot saivat aikaan hauskan linnanmäkiefektin ja näimme suloisia lunneja!

Viimeisenä päivänä ohjelma oli melko vapaa. Osa luokkalaisistamme kävi ratsastamassa islanninhevosilla ja jotkut pulahtivat aamulenkillä Atlanttiin. Iltapäivällä kävimme paikallisessa ostoskeskuksessa, Kringlanissa, jossa kalliit hinnat yllättivät. Maanantaina keskellä yötä viimeisetkin tavarat pakattiin kasaan ja auringon noustessa upeana oranssinhohtoisena rintamana horisontin takaa matkamme kohti kotia alkoi.

Kokonaisuudessaan retki oli todellinen onnistuminen. Tätä matkaa oli odotettu pitkään ja se osoittautui kaiken odotuksen, suunnittelun ja järjestelyn arvoiseksi. Pohjola-Norden ja Oulunkylän Lions Club mahdollistivat avustuksillaan kattavan retkiohjelmamme toteutumisen. Koimme Islannin monella tapaa ja tekemistä ja nähtävää riitti. Leirikoulumme oli ikimuistoinen kokemus ja jokaiselle meistä jäi varmasti upeita muistoja, joita on voi ilolla muistella ja jakaa!

IMG_3773 IMG_3809 IMG_3905