EtusivuTutustu kouluummeUutisetYläkouluMenestystä kirjoituskilpailussa
24.05.2016

Menestystä kirjoituskilpailussa

Koulumme oppilas Ansa-Helena Kurola (7D) menestyi asessori Torsti Koskisen kirjoituskilpailussa saaden vuoden 2016 erikoispalkinnon ja Irti Huumeista ry:n stipendin ja kirjapalkinnon kirjoitelmallaan Unelmalla on siivet.

Liikuttavassa palkitsemispuheessaan Irti Huumeista ry:n Yrjö Ketonen luonnehti raadin puolesta Ansan kirjoitelmaa erinomaiseksi kaunokirjallisuudeksi, jossa käsitellään ihmisen kasvukipua teini-iän myllerryksessä tunteiden ja heräävän rakkauden ihmettelyssä ja sääntöjen kyseenalaistamisessa.

”Kirjoitus viestitti rakkauden valtavaa voimaa, jonka myötä psyyke saa siivet, jotka kantavat kohti hyviä päämääriä, joiden puolesta olemme valmiit omistautumaan elämäntyöllemme -läpi elämän. Rakkaudessa eläminen suojaa sen kokijaa myös päihteiltä.”

Ketonen liitti puheeseensa vielä Kaarlo Sarkian runon Viaton. Tässä vielä ote sekä Sarkialta että Ansalta.

Olet kukkiva puu liki rantaa

Olet lumme kalvolla veen.

Olet laine, mi vaahtoa kantaa.

Yli selkien kimmelteen.

Kaarlo Sarkia

”Lennä ja tee se pieni keiju siellä jossain onnellisemmaksi, kuiskaan siniselle perhoselle ja hymyilen hieman. Naukaisen vielä kerran kissana, mutta kohta, aivan pian, olen perhonen, enkö olekin? Sillä unelmat muuttuvat, ne oppivat lentämään ja kasvattavat meille siivet, joita tarvitsemme pudotessamme.”

Ansa-Helena Kurola

Teksti: Ella Metsäranta